Pages

Hasil Pembelajaran Tahun 4

Hasil Pembelajaran

1) Menukarkan pecahan tak wajar kepada nombor bercampur
2) Menambah pecahan wajar
3) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penambahan pecahan wajar
4) Menolak pecahan wajar
5) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penolakan pecahan wajar

Penambahan dan Penolakan Pecahan Yang Sama Penyebut


SITUASI 1:

Ibu mengambil sebiji limau dari peti sejuk. Kemudian, ibu memotong buah oren tersebut kepada 8 bahagian yang sama. Ali memakan 2 ulas daripada limau itu dan Adi memakan 3 ulas daripada limau itu. Berapakah jumlah ulas limau yang telah dimakan oleh Ali dan Adi??





Jom kita kira sama-sama berapa bahagiankah yang dimakan oleh Ali dan Adi ye adik-adik..
Ali makan 2 daripada 8 ulas limau =  2/8
Adi makan 3 daripada 8 ulas limau = 3/8
Jadi, jumlah bilangan ulas limau yang telah dimakan ialah:

2/8 + 3/8 = 5/8

tapi adik-adik, berapa pula bilangan ulas yang tinggal??

jom kita kira sekali lagi...

sebiji limau mempunyai 8 ulas limau = 8/8
jumlah yang telah dimakan oleh Ali dan Adi ialah 5/8
jumlah yang tinggal ialah...

8/8 - 5/8 = 3/8

jadi, jumlah ulas limau yang masih tinggal ialah 3/ 8




SITUASI 2:

Aida membeli sebiji kek di sebuah kedai. di rumah, dia memotong kek itu kepada 5 bahagian yang sama besar. selepas itu, satu bahagian daripada kek itu diberikan kepada Anita dan 2 bahagian lagi diberikan kepada Aisyah. berapakah jumlah bahagian kek yang telah diberi oleh Aida??




Ayuh adik-adik,  kita kira sama-sama !!!

Sebiji kek dipotong kepada 5 bahagian.

Aida memberi satu bahagian daripada kek itu kepada Anita= 1/5

Aida memberi 2 bahagian daripada kek itu kepada Aisyah = 2/ 5

jumlah bahagian kek yang diberi ialah 1/5 + 2/5 = 3/5

jadi adik-adik, berapa pula bahagian kek yang tinggal untuk Aida??

jom kita kira!!!

sebiji kek memiliki 5 bahagian = 5/5

bahagian kek yang diberi kepada Anita dan Aisyah = 3/ 5

jadi, baki yang tinggal ialah = 5/5- 3/5 = 2/5








diharap adik-adik semua dapat mempelajari pecahan ini dengan senang hati..

ada masa kita jumpa lagi..:)

Tahun 3 & Tahun 4

TAHUN 3

PENGENALAN KEPADA PECAHAN

* Memahami konsep pecahan

TAHUN 4

PECAHAN SETARA

Aras 1 
* Menentukan sama ada dua pecahan yang diberi adalah setara
Mencari pecahan setara bagi suatu pecahan wajar yang diberi, penyebutnya hingga 100

Aras 2
* Menyatakan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 100 dalam sebutan terendah.

Aras 3

 *Membandingkan dua pecahan wajar yang penyebutnya hingga 100, dengan mencari pecahan setara.

PENAMBAHAN PECAHAN

Aras 1
* Menambah dua pecahan wajar yang penyebutnya sama hingga 10.
* Menambah dua pecahan wajar yang penyebutnya tidak sama, hingga 10.

Aras 2

* Menambah nombor bulat dan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10.

Aras 3
 *Menyelesaikan masalah operasi tambah yang melibatkan pecahan dalam situasi harian.

PENOLAKAN PECAHAN

Aras 1
* Menolak pecahan wajar daripada pecahan wajar yang penyebutnya sama hingga 10.
* Menolak pecahan wajar daripada pecahan wajar yang penyebutnya tidak sama hingga 10.

Aras 2
*Menolak pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10 daripada nombor bulat

Aras 3
* Menyelesaikan masalah operasi tolak yang melibatkan pecahan dalam situasi harian.


Pecahan



Hasil pembelajaran                                                 

  • Murid-murid dapat mengenal pasti pecahan
  • Murid-murid berupaya untuk menyebut, membaca dan menulis nombor pecahan
  • Murid-murid mengenal pasti pecahan sebagai pembahagian yang sama rata daripada keseluruhan satu set.


Apakah itu pecahan?



Memperkenalkan pecahan pada murid dengan menggunakan contoh pizza.
Sebuah pecahan adalah sebahagian daripada keseluruhan.


satu per dua @ one-half


satu per empat @ one-quarter


tiga per lapan @ three-eighths

Guru menceritakan bahawa angka yang di atas mewakili berapa banyak potongan pizza yang murid miliki dan jumlah bahagian bawah menceritakan bagaimana banyak potongan pizza itu dipotong



Numerator (Pengangka) & Denominator (Penyebut)

Guru menerangkan bahawa nombor yang di atas di sebut numerator (pengangka) 

(merujuk cerita piza di atas, pengangka ialah jumlah bahagian-bahagian yang murid miliki)



Guru menerangkan nombor di bawah di panggil denominator (penyebut)

(merujuk cerita piza di atas, penyebut ialah jumlah bahagian pizza keseluruhan)

Contohnya:


1 ---> pengangka
2 ---> penyebut

Tips:
Untuk mengingat nama bagi setiap pengangka dan penyebut guru bolehlah tekankan bahawa pengangka = angka dan angka adalah number dalam BI lalu diingati sebagai numerator.
Bagi penyebut pula, guru boleh gunakan "Down"-ominator dan down adalah bawah maka denominator adalah nama bagi penyebut.


Jom tengok video!



 Uji diri anda!


 

Mengenal Pecahan

1. Pecahan ialah nombor yang mewakili sebahagian daripada keseluruhan.
 
2. Nombor 1 mewakili semua bahagian dalam keseluruhan.
 
3. Nombor 1 boleh diwakili oleh pecahan di mana pengangka dan penyebutnya
    adalah sama;
 
    Contoh: , ,  dan sebagainya.
 
4. Bahagian-bahagian pada pecahan:
 
a)     Pengangka - angka yang terletak di atas
 
b)     Penyebut - angka yang terletak di bawah

5. Jenis-jenis pecahan:
 
    (i) Pecahan wajar - pengangka lebih kecil daripada penyebut.
        Contoh: ,
 
    (ii) Pecahan tak wajar - pengangka lebih besar daripada penyebut.
         Contoh: ,
 
    (iii) Pecahan setara - dua pecahan yang sama nilainya.
          Contoh:  setara dengan
 
    (iv) Nombor bercampur - terdiri daripada nombor bulat dan pecahan wajar.    
          Contoh: ,
 

PECAHAN SETARA -PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN

Hasil Pembelajaran

 1.) menentukan pecahan setara, penyebutnya hingga 10 bagi pecahan wajar.

   2.) menukar pecahan wajar dengan mendarab pengangka dan penyebut        dengan nombor yang sama, 

    3.) menukar pecahan wajar dengan membahagi pengangka dan penyebut dengan nombor yang sama. 




Equivalent Fractions atau pecahan setara adalah sebuah pecahan yang mempunyai nilai yang sama walaupun kelihatan berbeza.


Contoh:
Pecahan dibawah mempunyai nilai yang sama



Mengapa pecahan ini dikatakan sama? Ini kerana ketika anda mendarabkan atau membahagi kedua bahagian atas dan bawah dengan jumlah yang sama, nilainya adalah tetap. Peraturan yang patut diambil perhatian ialah:

Apa yang anda lakukan untuk bahagian atas pecahan,
Anda juga harus lakukan untuk bahagian bawah pecahan

  
pendaraban dalam pecahan setara


Pernyataan untuk peraturan bolehlah dilihat dalam contoh dibawah:

Dapat dilihat bahawa bahagian pengangka(nombor di atas) dan penyebut (nombor di bawah) didarabkan dengan nombor yang sama untuk memperolehi pecahan setara.

Dengan menggunakan bantuan gambarajah, pernyataan adalah seperti ini:
 



pembahagian dalam pecahan setara



Berikut adalah contoh pecahan setara yang melibatkan kaedah bahagi:

Dapat dilihat bahawa bahagian pengangka(nombor di atas) dan penyebut (nombor di bawah) dibahagikan dengan nombor yang sama untuk memperolehi pecahan setara. Diingatkan bahawa langkah pembahagian boleh terus dilakukan sehingga pecahan tidak dapat dibahagi lagi.

Penting:
Bahagian pengangka dan penyebut dari pecahan hendaklah terdiri daripada nombor bulat.


Nombor yang dipilih untuk dibahagikan hendaklah memberi jawapan yang sama rata (tiada baki) untuk dua-dua bahagian pengangka dan penyebut.


Anda hanya boleh mendarabkan atau membahagi pecahan untuk mendapatkan pecahan setara. Jangan sesekali melibatkan operasi penambahan atau penolakan.

~semoga adik-adik dipermudahkan untuk memahaminya~


Pecahan Termudah ( Bahagian 1)

Hasil Pembelajaran:


1.) menentukan sama ada pecahan yang diberi adalah pecahan dalam  
bentuk termudah  

2.)menukar pecahan wajar dalam bentuk pecahan termudah dengan 
membahagi pengangka dan penyebut dengan nombor yang sama.

3.) menulis pecahan wajar dalam bentuk termudah melalui proses pemansuhan. 




Selamat bertemu kembali adik-adik..

Kali ini, kami akan membawakan kepada adik-adik satu cara mudah bagi menukar 

pecahan menjadi bentuk pecahan termudah.

Mahu tahu CARANYA??

Jom ikut kami.. :)



Pertama, kita ambil satu pecahan iaitu 2 / 3


Seterusnya, kita senaraikan pecahan-pecahan setara bagi pecahan 2 / 3 tadi


antaranya ialah:


 4 / 6 

 8 / 12,

10 / 15

12 / 18



antara semua pecahan setara itu, cuba adik-adik perhatikan 

2 / 3 ialah pecahan dalam bentuk termudah

kerana apa???

cuba adik-adik lihat..

2 / 3

pengangka dan penyebutnya tidak boleh dibahagi dengan nombor yang sama 

kecuali nombor 1

contoh lain,

5 / 12 

juga merupakan pecahan dalam bentuk  termudah kerana 5 dan 12 tidak 

boleh dibahagi dengan nombor yang sama kecuali nombor 1 


sudah faham adik-adik???

itu baru bahagian pertama..

nantikan bahagian seterusnya nanti..

banyakkan membuat latih tubi ye... :)