Pecahan Termudah ( Bahagian 2)
Gratisan Musik
FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA
"Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangankan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara."
^kami^
Utama
- HURAIAN SUKATAN (3)
- LAWAK MATH (1)
- PECAHAN (8)
- PECAHAN TAHUN 3 (2)
- PECAHAN TAHUN 4 (7)
- PECAHAN TAHUN 5 (7)
- PECAHAN TAHUN 6 (11)
- RUJUKAN GURU (1)
Kendali
-
▼
2011
(34)
-
▼
April
(11)
- Hasil Pembelajaran Tahun 4
- Penambahan dan Penolakan Pecahan Yang Sama Penyebut
- Tahun 3 & Tahun 4
- Pecahan
- Mengenal Pecahan
- PECAHAN SETARA -PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN
- Pecahan Termudah ( Bahagian 1)
- Pecahan Termudah ( Bahagian 2)
- Menukar Pecahan Wajar kepada Pecahan Setara
- Tips Penolakan Pecahan (Bahagian 1)
- Penyataan Pecahan
-
▼
April
(11)
Pautan Berguna
Doa...
Wahai Tuhan kami!
Perbaikilah hati kami,
hapuskanlah cacat cela kami,
pimpinlah kami ke arah kebaikan,
hiasilah kami dengan taqwa,
kurniakanlah kepada kami
taat setia kepadaMu
sepanjang hidup kami.
Tuhan kami! Jadilah kami ikhlas kepadaMu,
syukur kepadaMu,
bertawakkal kepadaMu,
taubat kepadaMu,
khusyuk kepadaMu.
Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya kami mohon kepadaMu
ketetapan di dalam urusan ini
keazaman di dalam hidayah
tolonglah kami mengingat Engkau
menyebut namaMu
mensyukuri Engkau
baik ibadat kepadaMu.
Amiin
Uji Minda Anda
Sudut Sembang
Rehatkan Minda
Situasi 1
Seorang cikgu masuk ke dalam bilik darjah.
Cikgu : Hari ini kita akan belajar mengira..
Murid-Murid : Baik cikgu..
Si guru mula bertanya kepada salah seorang muridnya, Ahmad
Cikgu : Ahmad, jika 1 biji timun ditambahkan 2 biji epal tambah 3 biji nenas dan 4 biji jambu jdi berapa...?
Ahmad : Jadi ROJAK cikgu..!! Nyam2..
Cikgu : Hah...??
Situasi 2
Cikgu : Mat, 4 x 6 berapa?
Mat : 24, cikgu...
Cikgu : Bagus, 6 x 4 berapa?
Mat : Sudah tentu 42.
Situasi 3
Pada suatu hari, seorang ibu mengajar anaknya cara mengira.
EMAK: Katakan kita hendak pergi berkelah. Kita mahu minum Coca Cola. Yang pergi berkelah adalah ayah, emak, kamu, kakak dan nenek. Berapa tin Coca Cola yang kita perlu bawa semasa berkelah, supaya setiap orang dapat minum satu tin Coca Cola.
ANAK: Biar saya kira.... mmm... empat tin, mak!
EMAK: Biar betul, nak. Cuba kira lagi.
ANAK: Betullah mak. Empat tin semuanya!
EMAK: Salah! Jawapan betul ialah lima. Bagaimana kamu kira empat, nak?
ANAK: Empat.....
EMAK: Lima!!!!
ANAK:Ya empatlah!!! Orang yang nak minum Coca Cola cuma empat, saya kan mahu minum Pepsi.
EMAK: @#$%@%!!!
Situasi 4
Seorang murid darjah satu pulang dengan gembira setelah dia berjaya mendapat 10 markah pada ujian matematik.Anak : " Mak! Saya mendapat 10 markah pada ujian matematik dan kata guru hanya saya saja yang mendapat 10 markah!"
Emak : " Pintar anak mak. Murid yang lain dapat markah berapa"??
Anak : " Kata guru yang lain mendapat 100 markah".
0 comments:
Post a Comment